Bullarna!

JA blogg.se har ju haft problem med inloggningen! Kom inte in på hela kvällen igår!
Bullarna vart skit goda igår! Min sambo käkade  4st:D Och det är inte illa för att vara han kan jag säga! Annar lever han ju på hamburgare;P Fast idag i dagens matlåda fick han dinkel pasta, får väl se om det går ner:D



Så fina huh:D Receptet är från KALASGOTT så tacka henne för smaken:D

50g Jäst
150g Smör
5 dl Mjölk
1 msk stött Kardemumma
1 dl Strösocker
½ dl Vit Sirap
1 tsk Vaniljsocker
1 nypa Salt
12-15 dl Vetemjöl

Fyllning
100g Smör
2-3 dl Blåbärssylt
6 dl Vaniljkräm

En liten näve Mandelflagor


Gör så här
Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken och den stötta kardemumman, värm till fingervarmt. Häll vätskan över jästen och rör om så att den löser upp sig. Blanda ner socker, sirap, vaniljsocker och salt. Tillsätt lite i taget av mjölet och knåda degen fin och smidig. Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek, ca 30-40 min. Tag upp degen på ett mjölat bakbord, dela den i två lika stora delar, kavla ut varje deg till en avlång platta och bred på smör och blåbärssylt. Rulla ihop och skär varje rulle i 14 bitar. Lägg blåbärsbullarna i formar och låt jäsa övertäcka ca 40 min. Spritsa, eller fyll med sked, varje bulle med lagom mycket vaniljkräm. Strö några mandelflagor över varje bulle och grädda blåbärsbullarna i mitten av ugnen i 200 grader, ca 8-12 min.

Kommentarer









Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall