Förlossnings berättelse!

Jag har inga journaler så tiderna är inte exakta utan jag får lyssna på Fredriks uppskattning!

jag vaknade 06,30 och hade precis drömt att vattnet gick, då känner jag att det rinner på insidan låret och tror att jag kissat på mig. Ställer mig upp för att gå på toaletten och då kommer det mer, sätter mig på toaletten och det strömmar på. Man blir lite osäker på om det verkligen var vattnet, jag hade ju inte haft några känningar alls under natten. Jag ringer då förlossningen som ber mig återkomma vid 12.00 då jag inte har några värkar.
Jag lägger mig i sängen o försöker sova, men blir så hungrig att jag sätter mig och äter, ringer och avbokar min bm tid, och bloggar lite;D

Ringer in igen vid 12, var då redo på att få åka in för en kontroll, kände fortfarande inga värkar men svag mensvärk kanske, får då en ny teletid kl 16,00 och hoppas dem har kommit igång då!
Vid 14,00 börjar jag få regelbundna värkar, men ingen fara, jag städar här hemma och hjälper fredrik att smörja vagnen, men dem ökar snabbt i intensitet och Fredrik ber mig att vi måste åka in, men jag vill inte, inte än.....man ser ju alla som kommer in som får vända då dem inte är öppna! Vid kl 15,00 var dem så starka att jag bara gick omkring o cirklar här hemma, Fredrik gick då med hundarna och käkade innan vi gick in ( jo jag tog en promenad in till bb, fick stanna någon gång, men det gick bra. jag ville inte sitta i en taxi ).
Vi kom in kl 16,00 och fick sitta i väntrummet i ca 10min, då var värkarna mycket stark och täta.

Dem satte ctg 16,30 och mätte att värkarna var täta och jag hade svårt att ligga still i sängen, bm läste mitt förlossnings brev, de tog ctg i ca 10min. Var då öppen 5cm, sedan valde jag att ta ett bad. Tiden nu har jag ingen direkt koll på. Det tog dem lång tid att fixa badet och jag var nära att skita i dem då jag hade så jävla ont av värkarna.

Men ner i badet kom jag, det var underbart mycket lättare att kunna slappna av, han dock bara få 3 värkar innan jag ville börja krysta så det var bara att hoppa upp ur badet och då var jag helt öppen. Upp på sängen och börja krysta, då började jag även använda lustgasen. När det var dax att krysta på alvar tyckte jag bara att lustgasen var ivägen så då skippade jag den, tyckte det var lättare att ta i och att tänka enbart på krystandet.

18,42 kom vår underbara pojke ut, efter 2h och 42min på bb. Förlossningen gick precis som jag ville, snabb och enkel. Utan massa onödig smärtlindring och enbart lite lustgas ( ni som tagit eda förstår jag helt:D Gick ju så snabbt för mig så jag varken ville eller behövde den). BM och undersköterskan var jätte lugna och goa och puschade på mig jätte bra! Min förlossning får 10 av 10 och jag skulle göra om det utan att tveka!

Fick sy 2 stygn på ena blygläppen, men var nog för det gick så fort och BM sa att det var inget alls och att det var mest för det estetiska!
Efter fick jag massa beröm av personalen, dels för jag gått in till bb, men även att det var inte ofta först aföderskor var så lugna och att det gick så snabbt och "ssmärtfritt" Jag tog sedan mina saker och gick in till bb och det var tydligen inte heller något nyförlösta brukar göra haha. Men är ju inte mina ben det var fel på:)
Personalen på BB sa oxå att jag kunde få jobb där då jag skött mig så bra, och att det kändes som en familj varjegång dem kom in i vårat rum! Saknar flera av sköterskorna och BM på BB HELT underbara människor ( även om det fanns en sur fitta oxå)

Ralph helt ny kläckt. Full i fosterfett då han var tidig:D Min underbara prins!





Kommentarer
Skrivit av: Therese

åh vilken superförlossning du haft! :) skönt att slippa ta bedövning oxå... det kommer jag säkert inte hinna göra nästa gång oxå.

2011-07-02 @ 16:07:21
URL: http://theresesilen.blogg.se/
Skrivit av: Madde

Therese: Haha jo dom sa till mig att jag får nog tälta på sjukhuset nästa gång:P

2011-07-02 @ 19:30:37
URL: http://madeleneklund.blogg.se/
Skrivit av: ewe

Skönt att du hade en snabb förlossning :) Jag hade oxå en väldigt bra förlossning , och skulle lätt göra om den :) :) Tog 4,5 h på förlossningen för oss, men hade bara gått med värkar 1 timma innan vi åkte in :)

2011-07-02 @ 20:19:34
URL: http://mammaewelina.blogg.se/
Skrivit av: Lindis

Du, DET var sjukt beundransvärt! Förstår inte hur man överlever utan en eda, men det gick ju så fort för dig...evighet för mig! Är en som talar för bedövning så det är intressant o höra motsatsen:). BRA jobbat, du är en powergirl av högsta rang:)

2011-07-02 @ 23:08:53
URL: http://lindasin.blogg.se/
Skrivit av: Madde

Härligt att höra att fler har bra förlossningar, och att man direkt efter känner " detta kan jag göra om:P"



Linda: Tack för dina snälla ord, alla e vi olika och som du säger alltid kul att höra hur andra upplever sina förlossningar och olika tankar och åsikter om smärtlindring!

2011-07-03 @ 22:32:01
URL: http://madeleneklund.blogg.se/
Skrivit av: Annette (nettis08)

Haha... gillade slutklämmen med surfittan =)

Hoppas min förlossning blir lika bra.... jag vill också ha beröm... så nu taggade du mig till och vara lugn =)

Hoppas vi ses snart

2011-07-05 @ 16:18:58
Skrivit av: Milli

Din förlossning lät ungefär som min :) Var också bara inne 2timmar och 40 minuter innan hon titta ut. Var öppen 5 cm när jag kom in och inte ens en timma senare var jag helt öppen! :) Vattnet gick i bilen på väg in, hade inte speciellt ont men de kom tätare och tätare.. Från att vattnet gick så var hon ute efter 3,5 timme =) Skönt med smidig förlossning måste jag säga. Kunde också hoppa runt efter förlossningen och de berömde mig för att jag var både så smidig samt vig :) Ska skriva förlossningsberättelse i min vanliga blogg framöver men saker och ting tar tid som du säkert vet om =)



Läste föresten inlägget ovanför och blev lite smått orolig, har också funderat på om våran lilla tjej blivit gulare fast jag har inte alls tänkt något mer på det eller sagt de till någon. Borde man kanske kolla upp de? Eller märker man även andra tecken på att de isf skulle vara gulsot?

2011-07-06 @ 17:03:31
URL: http://millistartorochannat.blogspot.com/









Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall