Dop/namngivning?

Ja detta sitter jag nu och funderar över.....ska vi ha dop eller namngivning? Rent spontant känns dop inte som något som passar våran familj....alla i min släkt och familj är döpta men ändå är ingen av oss troende ( på den sorts gud och religion som bibeln prackar på oss, sedan tror jag på något annat är just det som står skrivet ). Men ändå så är det ju en tradition....men kan vi stå för det som dopet innebär och predikar för?

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er"

Ja jag vet inte.....

Men iaf....jag satt o kollade dikter o sånger mm.....och jag bölar ju bara av att läsa dessa vackra oxh kärleksfulla verser och texter själv hemma i soffan haha! Hur ska det gå inför massa folk:P




Har/ska ni döpa/namnge?

Och varför/varför inte valde ni att döpa eller namnge ?



Kommentarer
Skrivit av: Emma - mamma till Lovisa

Vi ska ha namngivning för lilla Lovisa :) Vi kände att ingen av oss är troende, har till och med gått ur kyrkan, så varför inviga henne i något som vi själva avstår ifrån? Har fått bra respons på detta även från de lite mer "traditionella" släktingarna :)

2011-08-18 @ 16:55:49
URL: http://lillalois.blogg.se/
Skrivit av: Therese

vi gör det nog bara för att vi är döpta. annars skulle man nog inte haft dop... det är ju tradition lixom :) sen skiter jag i att det är i guds och sonen och den helige andens namn och bla bla... jag tolkar dopet på mitt eget sätt.

jag tkr det känns lite lamt eller vad man ska säga med namngivelse, kanske är för att jag aldrig varit på en sån och inte vet hur det går till. men det känns som att "kom hit och ge oss presenter!" haha! iof. är det väl typ samma sak på dop oxå men aa.. haha!

2011-08-18 @ 17:26:30
URL: http://theresesilen.blogg.se/
Skrivit av: Madde

Therese: Det tyckte jag om namngivelse förr oxå.....men om man inte tror på dopet så är de ju samma sak egentligen haha. Men vi ska ha folk som prata och sjunger mm och det är ju en välkomms fest för Ralph in i vår släkt och familj!

2011-08-18 @ 20:06:10
URL: http://madeleneklund.blogg.se/
Skrivit av: Kajsa

Vi kommer inte ha varken dop eller namngivning. För mig känns namngivning något som man hittat på som ett sätt att tigga presenter när man inte vill ha dop :)

Och dop... Nä. Jag har svårt med det där kristna. Skulle jag gifta mig skulle jag göra det borgerligt också. Men så är ju inte jag döpt heller och Daniel tycker att dop är skittråkigt att gå på, så det blev ett enkelt beslut :)

2011-08-18 @ 20:23:07
URL: http://kajsasundin.blogg.se/
Skrivit av: Madde

Kajsa: Jag förstår dina tankar men så tycker inte jag längre, jag ser det som en välkomms fest/ namngivning dels för alla i släkten ( som vill ) får en chans att se han.....det skulle de inte gjort om vi inte drog ihop något....och det är något fint att ge honom som minne då han blir större!

2011-08-18 @ 20:29:11
URL: http://madeleneklund.blogg.se/
Skrivit av: Linda

Jaadu dedär e en bra fråga!

Ja tror vi kommer döpa Tuva-li i kyrkan på Mosebacke. Sen ngn sorts fika efter här hemma? Men det är inte bestämt än.. hmmm... Lutar det åt dop för er också eller?



Ja den verkar ju jättebra ju, dubbelpumpa lixom! Lyx :D De e det drygaste me min, de tar tid... kanske 30-40 min?

Men jag hade tänkt fortsätta, pumpar ju bara morgon o kväll så de e inte såå jobbigt. Så får hon lite bröstmjölk i alla fall. Ska göra det till hon e 4 månader i alla fall tänkte jag.

Hur ska du göra??

Hur mkt kostar den o hyra?



Vi ger Sempers ersättning, nidå?



Jo hon ler mycket när vi pratar med henne o busar, o även när hon tittar på sina mobiler, i soffan o i sängen. Längtar tills hon skrattar oxå, dåååå blir de bus :)



Kramkram, hoppas ni har en mysig helg!!

2011-08-20 @ 14:28:04
URL: http://netstockings.wordpress.com
Skrivit av: Linda

tycker det var vældigt fint att få døpa min lilla tjej, på något sætt kændes det som att jag gjorde rætt...jag ger henne møjligheten att vælja om hon vill konfirmera sig, gifta sig i kyrkan så småningom och allt sånt...men man kan ju alltid døpa sig som vuxen...men det skulle jag tycka var lite jobbigt ... Hur som haver så var det vældigt fint och kændes bra =)

2011-08-20 @ 23:18:52
URL: http://lindasin.blogg.se/
Skrivit av: Fia- mamma till Edison

Vi kommer ha namngivning! Planeras för fullt...

Varken jag eller pappa Pär är döpta och vi är inte kristna alls så det skulle bara kännas konstigt. Men jag tycker det är mysigt med dop i kyrkan! Högtidligt och fint! Så vi ska försöka göra namngivelseceremonin så högtidlig vi kan. :)

2011-08-22 @ 09:59:47
URL: http://airyfairy.blogg.se/
Skrivit av: Yasmine Lindblad

mamma och pappa är inte heller troende men dennis o jag är döpta : )



Själv fick jag inte döpas i grillbys kyrka då mamma o pappa inte var med i kyrkan så jag är döpt i håbo-tibbles kyrka : )



Tycker du ska ha dop ja :D

2011-08-22 @ 20:31:41
URL: http://maidaii.blogspot.com/









Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall